Leica M6 and Zeiss ZI: my impressions

spiderfrank

just a dreamer
Local time
10:21 PM
Joined
Apr 8, 2007
Messages
567
First of all, I wrote this in Italian, and must apologize for this, but my English is not good enough to write a "camera review" using the correct terms, so i hope somebody can read and understand it ...

I just want to say I was near to buy a beautiful black Zeiss Ikon, but I wear eyeglasses, and trying it I found some problems with the viewfinder , but in my opinion these two cameras are equally beautiful and well built, and I'm sad I didn't buy one of them...
please, if you can read the "review" ;-)

Franco



Stamattina in un negozio di fotografia ho visto una splendida Zeiss Ikon ZI usata, che diceva : "comprami" ;-)

vi racconto come mai non l'ho comprata:

era nera, stupenda, mi son fatto metter su pile e obiettivo e ho provato a maneggiarla un pochino: peso "giusto", bella stabile, si impugna bene, verniciatura credo un po' delicata (la macchina qualche graffietto qua e là l'aveva), ghiera dei tempi morbida ma non "molla", si riesce a manovrare con un dito, leva di avvolgimento a corsa breve e molto fluida, manettino di riavvolgimento sul fondo e telemetro a base molto ampia... Ho provato a inquadrare e focheggiare, e la macchina è un piacere da tenere in mano, solida, stabile e facile da manovrare, ma... Ma essendo io occhialuto devo tenere l'occhio distante dal mirino quel tanto che basta da crearmi problemi con la scala dei tempi, cioè: se posiziono correttamente l'occhio vedo perfettamente il riquadro del telemetro per la messa a fuoco, ma non vedo i tempi di scatto segnalati nel mirino (sulla sinistra): per farlo devo spostare l'occhio, e il telemetro scompare , per cui diventerebbe gioco-forza per me operare in due tempi: prima regolare l'esposizione, poi la messa a fuoco. con la delusione nel cuore, l'ho presa e lasciata sul bancone.

A questo punto ho chiesto di vedere una M6 cromata (usata anch'essa) : molto più pesante (perfino troppo direi, ricordiamoci che non è "robustezza", ma la conseguenza dell'uso di ottone dove nella Zeiss c'è il magnesio), mirino leggermente meno luminoso, ma indicazione di sovra/sotto esposizione sempre perfettamente visibile, e telemetro (di base più corta) che non scompare anche se si cambia la posizione dell'occhio. Punto a favore della Leica per chi porta gli occhiali, anche se il mirino della Zeiss in se' è molto più bello: ha le cornicette molto più sottili ed "eleganti", con l'indicazione della focale in uso, ed è veramente luminosissimo.
l'M6 poi ha l'esposimetro spot, contro quello a media ponderata della Zeiss: a pari precisione richiede più attenzione a dove si inquadra, se non si vogliono prendere cantonate pazzesche (per contro, è l'ideale a teatro o nelle situazioni più "difficili") : ho provato a inquadrare in strada con le due macchine, e mentre "a naso" avrei sottoscritto la lettura della Zeiss, con la M6 ho dovuto "cercare il grigio medio" prima di trovarmi d'accordo con quello che leggevo (ok, questione di gusti ed abitudine, sono decenni che leggo la luce "a media pesata")...
La macchina si impugna bene, ma il maggior peso si sente e il bordo arrotondato è piacevole, ma l'appiglio sembra peggiore (sensazione a pelle, lo ripeto). Lo scatto è davvero silenziosissimo e "libidinoso", e si capisce come possa aver contribuito pesantemente a crearne il mito, ma a mio parere il pulsante di scatto ha una corsa decisamente troppo lunga, lo trovo scomodo e "lento" rispetto a quello della Zeiss, che ha una corsa molto più breve.
La leva di carica è perfetta anche lei, mentre la ghiera dei tempi è un po' piccola e richiede due dita per essere manovrata, probabilmente è per questo che sulla successiva M6 TTL l'hanno ingrandita.

Anche la Leica M6 è rimasta sul banco, forse un giorno, chissà... Forse una M6TTL o M7

in definitiva, la mia personalissima classifica è questa:

peso e impugnatura : Zeiss
rifinitura: Leica (la cromatura tradizionale è stupenda - non so quella nera)
mirino: più bello lo Zeiss, più "funzionale" il Leica (per me che sono "occhialuto senza speranza")
pulsante di scatto: Zeiss (più "immediato")
silenziosità otturatore: Leica (lo Zeiss è silenzioso, il Leica è un sospiro)
leva di carica: ottime entrambe
praticità caricamento pellicola: Zeiss (sportello tradizionale)
praticità riavvolgimento pellicola: Leica (manettino sopra )
autoscatto: manca in entrambe!
presa treppiede: pari, mal messa in entrambe (sul bordo)
 
I dumped the entire text into Babelfish . . . and what came out was a hilarious hash of English and Italian. Not readable for me . . . or particularly informative. Too bad. No fault of the author. I just don't speak Italian.

Paul
 
This is a timely posting since recently someone here offered a ZI as a direct trade for an M6. I did not have the fects on which camera somehow is better than the other.
 
Probabilmente, la machina perfetta deve ancora nascere.

Il compromesso ci si accompagna sempre, e cosi anche l'embarazzo della scelta.

Certe volte pure le foto ci contano (non solo le machinn..)

Ciao e Buona Domenica
 
Probabilmente, la machina perfetta deve ancora nascere.

Il compromesso ci si accompagna sempre, e cosi anche l'embarazzo della scelta.

Certe volte pure le foto ci contano (non solo le machinn..)

Ciao e Buona Domenica

Your words appear on my screen as black on black. Add to it that it is in Italian, this makes it difficult to understand what you have written.
 
[Probabilmente, la machina perfetta deve ancora nascere.
Il compromesso ci si accompagna sempre, e cosi anche l'embarazzo della scelta.Certe volte pure le foto ci contano (non solo le machinn..)Ciao e Buona Domenica

Black on grey for me too... ;-)

You are right, but the budget for a ZI or a Leica huge, so I want to be sure to do a good choice, under every aspect. In the meanwhile, I go on shooting with my Bessa R and with my old and beautiful Kiev II.

Ciao e grazie per la visita

Franco
 
I have both cameras, but I have a tendency to pick up the Zeiss Ikon over the M6 as the Zeiss is a much more user friendly camera and the viewfinder rocks! In my opinion, the M7 to the Zeiss Ikon would be a more appropriate comparison, but even then, I favor the Zeiss (over the M7) for shoots.

Cheers,
 
I own a ZI and an M6. I keep 400 asa film in the Leica and slower film in the ZI, which works well for me. I could get by with just one, but as long as I don't need to generate some $$$ I'll keep both. Each is a pleasure to use and more camera than I'll ever need.
 
Last edited:
I had a Zi and a M6TTL a while ago. I liked the viewfinder of the Zi, but liked everything else on the M6 more, so i ended up selling my Zi and purchasing a demo M6TTL with the 0.85 finder--now I have two M6TTLs. I did have trouble nailing the focus using my Zi with my 75 Slux wide open, and that was after I had the rangefinder adjusted by DAG. The 0.85 M6 I can nail the focus only when I don't get the patch white out. I mostly still grab the M3 DS, which has never let me down once.
 
Here's a short translation : (my own comment are between [])

This morning, in a camera shop, I saw a wonderful used ZI who was saying "buy me!"
I explain to you why I didn't buy it :

It was black, beautiful [no pun intended] I had some batteries and a lens put fitted on the camera, and I tried it for a short wile : well balanced, good hold, varnish a bit fragile I think (the camera had a couple of scratchs here and there), shutter dial soft but not too much, I can manage it with one finger, trigger has a short run and very smooth, rewind crank on the bottom and rf very a very lng base... I framed and focused and the camera is a pleasure to hold in the hand, solid, well balanced, and easy to operate but...
But I've got glasses and I have to hold the eye away from the ocular, and it's a problem with the shutter speed indication, namely, if you put your eye correctly you see perfectly the rf patch to trigger but I can't see the speeds on the left of the VF. To do so, I've got to move the eye and the vf patch vanishes, and it becames a hassle ["forced game"] to operate in to times. First, I meter and then I trigger. With good regrets I let it on let it on the counter/shelf.

At that moment, I asked for the silver M6 (used as well) : much heavier (in the end, too much, I don't think it's a question of being rugged or not,but the consequence of ZI being in Magnesium and brass for the Leica) ; VF a bit dimmer, but indication of over/underexp. perfectly visible, and RF doesn't vanish when you move your eye (even if its base is slightly shorter). Good point for the Leica even if the VF of the ZI is much nicer : the brightlines and much better and there's a reminder of the focal length used, and it's really really bright. The M6 has got a spotmeter, against the average of the ZI, and you need, with an equivalent precision of the meter, to frame differently if you want to avoid crazy metering (but it's much better for theatre and "diffult" lighting) ; I have a try framing in the streets and while I had rightly guesstimated the indication on the Zeiss, I had to look for the "medium grey" with the Leica before agreeing with what I was reading (All right, it's a question of taste and habits, I've been reading the light with a "central average" for decades...)
The camera hold firm in the hand but one feel the extra weight ; the rounded corner feels nicely but the feeling doesn't seems to be as good as the ZI (sking feeling, once again). The mechanism is really silent and "appeals to the libido", you understand why it contributed to create the myth, but to my taste the run of the shutter trigger seems too long [I always felt the same, you've got to press a lot before it goes] and it's "slow" compared with the ZI, the run of which is much shorter.
The advance lever is perfect as well, but the speed dial is too small and you need two fingers to manage, it may be the reason why they changed it on the M6TTL.

The M6 stayed on the shelf as well, one day, mayb, who know... perhaps a M6TTL or a M7.

In conclusion, here's my very own pros and cons :

weight and hold : Zeiss
Finish : Leica (traditional chroming is beautiful, I don't know for the black one.)
VF : much better on the Zeiss, more "functionnal" on the Zeiss (for me, a hopeless glass wearer)
Shutter trigger :Zeiss (much more "immediate)
Advance lever : perfect for the two.
Film loading : Zeiss (more traditionnal hinged door)[I remember an ad for the M4 showing somebody loading the camera with arctic gloves with the new "rapid" loading system]
Film rewind : Leica (Crank on the top)[true but you had to wait till the M7 before getting a brake on the crank, before what you often had to rewind entirely twice because the crank had slipped.]
Auto-advance : none on both :
Tripod screw : not practical, on the side for both.





I hope the translation was accurate enough, was a good exercise for me, writing in English and check I still understood Italian!!

All the best,
 
Franco,
Devi semplicemente aggiustare 2 cose:
- gli occhiali troppo spessi ( compra quelli in carbonio sottile con la montatura in titanio, sono leggerissimi e la montatura è molto flessibile, io volendo, riesco a inquadrare tranquillamente la cornice da 28mm nella ZI)
- la maniera di usare l'esposimetro: nel 90% dei casi ti devi fidare della esposizione automatica della ZI, se invece ti trovi in controluce, o con un grandangolare che inquadra troppo il cielo, punti la macchina verso la zona più scura e schiacci il bottone sul dorso della macchina - quello ti blocca la lettura per 30 secondi, tempo sufficente per inquadrare e scattare

La ZI non ha concorrenti per chi porta gli occhiali, anche se io prediligo di usarla con un 35 mm, per il 50mm uso la M7 0.85 (bestemmiando), e per il 21-28 la Bessa R4A. Se ti accontenti di usare solo le frames 28 e 40mm un'altra macchina da considerare è la Minolta CLE, ottima da portare in giro tutti i giorni, e il mirino va benissimo, anche se non siamo vicini a quello della Ikon.
 
Last edited:
Back
Top Bottom